Halaman


 Banner

❤Detik Detik Indah Dalam Hidupku❤

Jumaat, 13 April 2012

Didikan Anak Lelaki & Didikan Anak Perempuan, Mujur Ada Mata Pelajaran Kemahiran Hidup.

السلام عليكم ورحمة الله وبركات

Semoga hari jumaat memberikan keceriaan kepada kita semua, hari jumaat adalah penghulu segala hari, maka semoleknya kita saling bertegur sapa, dan saling memohon maaf. Seperti blog Dieyna yang katanya memohon maaf dalam bertanya sesuatu. Kepada semua yang ikhlas tu marilah kongsi pengalaman, bagaimana kita dapat SPAM tu, kenapa dan why blog pesona selalu ada SPAM, ada kah link2 yang saya linkkan tu pernah rasa apa Dieyna alami dan pesona blog alami. Kongsilah itupun jika benar anda ikhlas ya.

Petang jumaat jam 15.49 petang saya klik FB saya, dapat satu info yang menarik perhatian saya, rasanya amat berkaitan dengan kehidupan saya sekeluarga.Tag ini ikhlas ihsan dari Mastinah ( Klik Blog dia) Benarlah kata orng kalau anak tinggal di asrama dalam 3 , 4 atau 5 tahun persekolahan di sekolah menengah, memang payah nak pegang kepala parang atau batang cangkul. Payahnya bukan apa kerana memang tak pernah pegang kepala parang atau batang cangkul, mujur ada mata pelajaran kemahiran hidup kenallah mereka akan cangkul tu apa dan parang tu apa. Sama saja, jika di kampung tinggal dan  jarang pegang parang atau cangkul memang kekok bila pegang kepala parang dan batang cangkul, semuanya akan bermula dari mula dalam fasa mengenali alat2 tani. Bukan tiada jadual bertugas di bilik asrama, dan jadual bertugas di kelas, tetapi kata orang anak sangat terbiasa dengan keadaan jadual belajar maka jarang lah sekali membaut kerja2 lasak, saya akui hal ini telah berlaku kepada genarasi saya kerana dalam tempoh 4 tahun tinggal di asrama. 

Ibubapa lah yang memainkan peranan dalam didikan anak lelaki dan perempuan, kerana itulah saya amat berterima kasih apabila rakan fb saya Mastinah tag saya info yang sangat bermanfaat ini di hari Jumaat. 

Dalam group follower segar Cik Nur juga mendapat tag di fbnya dan Cik Nur manfaatkan untuk kita kongsi ilmu pengetahuan ini. Marilah memantapkan ilmu pengetahuan. Pada petang jumaat ini saya berbesar hati agar saudara saudari, tuan dan puan-puan dengan ikhlas kliklah blog Cik Nur untuk tambah ilmu kita, mudah-mudahan kita mendapat hidayahNya. Amin.

Sebelum undur diri, MAAFKAN saya jika kawan2 lain belum sempat berkunjung ya..selalu saya kata masa amat limited ya. Semoga dapat memahaminya. Selain itu kalau nak dengar Nasyid selawat nabi SILA da SILAlah klik blog Mastinah ni. Nak nagis dengar nasyid selawat nabi junjungan, alkisah itu saya ya...yang hijrah ke agama Allah dapat rasakan nikmat selawat nabi, memang saya selalu basahkan halwa ni dengan mendengar nasyid ni di blog Mastinah. Alhamdulillah.

Ikhlas kongsi etuza.
13/04/12-16.32



Terima Kasih Anda Selesai Membaca n3 Ini

22 Pesona Kata Hati Mereka:

Tinta Lana berkata...

Assalammualaikum uncle.

Uncle, spam yg macamana tu?lana tak paham.

Tapi lana pasan, kalau lana tingglkn komen kt blog uncle, mesti lana dapat emel dari pihak Google, katanya, komen lana tu seolah2 failed, delivery failed. Tapi uncle dapat baca kan semua komen lana?

Tinta Lana berkata...

Oh, lupa.. uncle, lana ada satu permintaan.. kalau tak keberatan, boleh tak ajar Bahasa Sabah? yang uncle guna dalam kehidupan seharian uncle?Teringin sangat nak tahu walaupun sikit pun jadilah :)

Unknown berkata...

Walaikumsalam Tylana. Moga sihat hari jumaat ya.
Yup Semua ada komen Tylana. Komen2 yg baik, x baikpun jika ada Uncle x apa2 bah.Komen membina. Kata org yang dah ada tu kalau kena tambah baik kena komen dulu kan.

Emm..entahlah SPAM tu menerusi komen di ulasan. Kalau ada SPAM dia akan bagi tau dulu biasa saya dapat SPAM saya terus buang komen tu. Ada virus tu ..blog saya selalu macam kena ganggu. Entahlah..saya serahkan pada Allah ja. Rasanya tak ada umpat2 orang di blog saya, yang ada adalah keikhlasan berkongsi. Entahlah macamana tu spam wujud. Memang saya akui ada gangguan blog saya. Uncle kekadang hampir keluar air mata bayangkan saya log in tak ada blog saya paparan kosong, lepas tu beberapa jam kemudian saya buka baru ada, hal ini berlaku ada virus ke uncle x gfaham, nak tuduh siapapun saya tak tahu. Inilah laman maya. Tuhan ja tahu semua.

OOoo..bahasa dusun kenapa? ada dah calon ke org dusun? hehe...tak2 main2 ja ya.

Ok...
1. Isai ngaran nu ?
ertinya : Siapa nama kamu?
ingat ya baca ulang kali, cakap kat mak ya..adik2 ke..mesti kelakar dengar. Tanya Jahidi saya cakap benar ke tak...)

~Cik Sweety~ berkata...

cikgu etuza, jgnkn kepala parang batang cangkul, mungkin jarum n benang pun dorang tak tau..btl la kata cikgu,mujur ada kemahiran hidup..merasa juga dorg kenal semua alatan tu..

Cikgu,mungkin blog saya tu tiada menampakkan yg saya seorang cikgu..hahaha..brutal ba saya ne..sbb tu tak kawin2 smpai skrg..

Apapun, semua komentar cikgu bernas dan terima kasih ya sbb slalu singgah rmh maya saya..(^_^)

Unknown berkata...

komen kat blog saya pun banyak spam..

Tinta Lana berkata...

Uncle, sedih pula sy baca komen uncle.. jangan sedih2..ok2, saya rasa saya dah paham spam macamana yg uncle kena. Saya ada beberapa cadangan, harap2 dapat membantu. Saya juga tak tahu mcamana nak selesaikan masalah uncle.

Pertama, uncle jangan lupa untuk LOGOUT/SIGNOUT bila nak keluar dari blog.

Kedua, kalau uncle selalu online, blogwalking dan tinggalkan komen, berhati2lah ya. Sya tak tahu nak cakap macamana, cuma sesetengah website, ada virus. Lagi2 yang jenis prompt out window. Prompt out window tu..aaa..camna ek. Uncle pernah alami tak, bila uncle klik blog seseorang, secara automatik, ada lagi satu window baru keluar. Selalunya berkaitan iklan. ha, yg window nilah, jangan tekan apa2 padanya, terus pangkahkan ia.

3. Lagi satu, uncle suka pakai gadget/widget kan? Saya tak tahu nak terangkan bagaimana, tapi melalui pengalaman saya, pemakaian widget terlalu banyak juga boleh mengganggu perjalanan blog. Bukan sebab lambat loading ke apa. Tapi kan kebanyakkan widget/gadget dikongsi ramai orang. Bila dah ramai org guna widget yang sama, kebarangkalian penyebaran virus,spam dan sewaktu dengaannya pun tinggi.

Semua diatas ni berdasarkan pengalaman saya..saya cuma berkongsi saja ya uncle :)

Oh ya, terima kasih untuk ajaran bahasa Dusun yang pertama. hehe. Isai ngaran nu? ish uncle, tak baik mengusik,hehe. Mana tahu satu hari nanti saya sampai ke Sabah. Berkenalan dengan org Dusun ke. Sekurang2nya saya tau sikit2 bhsa mereka.hehe.

Kalau nak bertanya khabar bagaimana?

Unknown berkata...

OOoo! iyalah memang banyak alat kat pesona blog tu Tylana..
Tak apa nanti saya kurangkan. Nilah kalau dah suka, tak mustahil ada yang klik2, lepas tu tak peduli lagi laman pesona..sandaran ke lat tu nak copy paste atau nak belajar kan..tak apa2 tu Tylana.

nak lagi ke bahasa dusun ok ni:
2. Okuro-kuro abar nu baino?
ertinya : Apa khabar kamu hari ini?
ok cukup 2 dulu ya Tylana.

Deru Ombak berkata...

Assalamualaikum Cikgu..

Saya harap blog saya yang tidak berhias itu tidak menjemukan Cikgu ..

Contoh tauladan Dan tips2 yang menfaat banyak kita dapati di mana2.. Semoga setiap kebaikan itu boleh di ambil iktibar.

Tentang SPAM, wallahualam, kerana saya belum mengalaminya lagi..

Selamat berhujung minggu ya Cikgu..

mbb berkata...

assalamualaikum uncle...sangat terharu.. uncle selalu promote blog saya dengan rakan2 blogger uncle tapi saya tak pernah promote blog uncle. huhu. Sebab rakan blogger saya kurang. Lagipun, saya menulis hanya suka2. Drop komen di blog orang pun jarang. So, tidak mengharap sgt org dtg. hehe.
Terima kasih, uncle.

Untuk note didikan anak itu, smga bermanfaat utk kita. Saya juga pnya ramai anak buah yg memerlukan bimbingan saya. Selamat bhujung minggu. :)

Abang Karu berkata...

salam cekgu etuza....
wah bagus ni info tentang mendidik anak.

maaf kan saya cekgu etuza
saya sependapat tyntha lana...
ada kemungkinan pemasangan widget yg memberi masalah pada blog kita. saya pernah melalui masalah ini dulu.

dulu ada mcm2 widget saya letak....tapi sekarang hanya lebih kepada bloglist saja.

dieyna berkata...

huhu jangan sedih2... kadang2 je komen cikgu masuk spam.. tu yang pelik tu... yang lain pun sama gak... Saya dalam proses pembersihan blog, mana2 yang saya rasa melambatkan perjalanan blog, saya pindahkan ke bawah....

MulutPayau berkata...

Assalamualaikum cikgu...

Terima kasih atas info cara mendidik anak tu...

Memang ibu bapa memainkan peranan penting ....

Kamsiah yusoff berkata...

salam
batang cangkul..parang...usahkan nak pegang...kenal pun tidak (anak2 saya la cikgu)
bila sesekali blk ke kg...'jakun' bkn main..semuanya tak kenal...

9n0L4 berkata...

baru bace jugak pasal didikan ni kat FB. ;)

Keri berkata...

dulu time kecik2 selalu main ngan cangkul ,parang, golok nih...
tp zaman skang ni dah susah lebih2 kat bandar

Nisa berkata...

Read this on someone's blog. Semua ini telah dibuat oleh orang Barat, cuma kita sahaja yang belum.

Arina Shamsul berkata...

betul tu cikgu kalau tinggal asrama ni,susah sikit nak kenal semua benda tu,saya dulu mmg susah nak pegang benda2 tu waktu tinggal asrama,

tapi mujurlah juga saya dilahirkan di kampung dan sudah biasa jumpa dan pegang benda2 tu sebelumnya..:)

Tanpa Nama berkata...

Very good information. Lucky me I found your site by chance
(stumbleupon). I have book-marked it for later!
Feel free to visit my blog post : abhishek bachchan biography

Tanpa Nama berkata...

Wonderful blog! I found it while surfing around on Yahoo News.

Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News?
I've been trying for a while but I never seem to get there! Many thanks

My page: legal ways to make money online

Tanpa Nama berkata...

Thanks for sharing your thoughts about websites that make
money. Regards

My weblog ... how to make extra Money quick

Tanpa Nama berkata...

I love looking through an article that will make people think.

Also, many thanks for permitting me to comment!



Feel free to surf to my webpage ... a cinderella story quotes

Tanpa Nama berkata...

Great post however I was wondering if you could write a litte
more on this subject? I'd be very grateful if you could elaborate a little bit further. Appreciate it!

My web page; abstract mermaid paintings